SABDA RASULULLAH SAW:
“TIDAK LURUS (ISTIQOMAH) IMAN SESEORANG HAMBA ITU SEHINGGA HATINYA LURUS DAN HATINYA TIDAK AKAN LURUS SEHINGGA LURUS LIDAHNYA”
(HADITH RIWAYAT: AHMAD)
HURAIAN:
1) MAKSUD ISTIQOMAH IALAH TETAP TEGUH DI ATAS JALAN YANG BETUL LURUS YANG MEMBAWA KEREDHAAN ALLAH SWT.
2) DASAR ISTIQOMAH ADALAH ISTIQOMAH HATI IAITU LURUSNYA HATI DI ATAS TAUHID. APABILA HATI TELAH BERISTIQOMAH KEPADA ALLAH DALAM ERTI KATA TAKUT, CINTA, TAWAKKAL DAN MENGAGUNGKAN ALLAH, MAKA SELURUH ANGGOTA TUBUH AKAN TAAT KEPADA-NYA. HAL INI BERLAKU KERANA HATI IALAH RAJA KEPADA BADAN MANAKALA ANGGOTA BADAN ADALAH RAKYATNYA.
3) ANGGOTA TERPENTING SELEPAS HATI YANG MESTI DI BERI PERHATIAN SERIUS AGAR BERISTIQOMAH IALAH LIDAH KERANA LIDAH ADALAH TERJEMAHAN HATI YANG MENGGAMBARKAN PEMIKIRAN SESEORANG.
DIRIWAYATKAN OLEH ANAS R.A: NABI MUHAMMAD SAW PERNAH BERSABDA:
“ TIDAK ADA SEORANG PUN DI ANTARA KALIAN DIPANDANG BERIMAN SEBELUM IA MENYAYANGI SAUDARANYA SESAMA MUSLIM SEPERTI HALNYA IA MENYAYANGI DIRINYA SENDIRI”
(HADITH RIWAYAT: AL-BUKHARI”
HURAIAN:
SIKAP SALING SAYANG MENYAYANG ANTARA SIFAT TERPUJI YANG MENJADIKAN IMAN SESEORANG MUKMIN BERTAMBAH SEMPURNA. SESEORANG MUKMIN YANG SEMPURNA IMANNYA AKAN MENYAYANGI SAUDARANYA SEPERTI DIA MENYAYANGI DIRINYA SENDIRI. BERKASIH SAYANG DALAM ISLAM TIDAK TERHAD KEPADA GOLONGAN TERTENTU SEBALIKNYA MELIPUTI SEMUA PIHAK DENGAN KEUTAMAANNYA DI BERIKAN KEPADA IBU BAPA, SUAMI ISTERI, KELUARGA, SAUDARA MUSLIM DAN AKHIRNYA SELURUH MANUSIA.
DIRIWAYATKAN DARIPADA ANAS R.A KATANYA:
“APABILA NABI SAW MEMBERITAHU SEBUAH PERNYATAAN, BAGINDA MENGULANGINYA SAMPAI TIGA KALI HINGGA ORANG RAMAI DAPAT MEMAHAMI DAN MENGERTI PERKATAANNYA DENGAN BAIK DAN SETIAP KALI NABI MEMINTA IZIN UNTUK MASUK (KE DALAM RUMAH, IA MENGETUK PINTU) TIGA KALI DAN MENGUCAPKAN SALAM.”
(HADITH RIWAYAT: AL-BUKHARI)
HURAIAN:
SIMBOLIK TIGA KALI DALAM SESUATU PERBUATAN BERGANTUNG PADA SITUASI DAN TEMPAT. DALAM MELAKUKAN SESUATU PERKARA IBADAH SEPERTI MENGAMBIL WUDHU’, KITA DI KEHENDAKI MELAKUKAN PADA SATU-SATU RUKUN ITU SEBANYAK TIGA KALI, KERANA IA ADALAH LEBIH BAIK BAHKAN TERMASUK DALAM PERKARA SUNAT. MALAH BAGI KEBANYAKAN PERKARA, PERBUATAN MENGULANG-ULANG ITU DI ANGGAP AKAN MENYEMPURNAKAN KEKURANGAN YANG BERLAKU SEBELUMNYA DARIPADA LANGSUNG TIDAK MELAKUKANNYA ATAU SETIDAK-TIDAKNYA MENDUAKAN MALAH LEBIH BAGUS MENIGAKAN DAN SETERUSNYA. JIKA KURANG DARI TIGA KALI DI TAKUTI MENJADI KURANG BERMANFAAT, KHUSUSNYA DALAM PERBUATAN MENGINGAT ATAU MENGHAFAL ILMU YANG MENUNTUT KITA MENGULANG-ULANGNYA BEBERAPA KALI, SESUAI DENGAN SIFAT MANUSIA YANG MUDAH LUPA. NAMUN BEGITU, ADA JUGA BERLAKU SEKIRANYA SESUATU ITU DI LAKUKAN LEBIH DARI TIGA KALI AKAN MENGUNDANG MUDHARAT DAN KEBURUKAN ATAU JATUH PADA TAHAP BATAL. CONTOHNYA, JIKA BERGERAK DENGAN SENGAJA LEBIH DARI TIGA KALI SEWAKTU DALAM SOLAT, SOLAT DI ANGGAP BATAL.
No comments:
Post a Comment